Tuesday 23 October 2012

Bus ke??


Assalamualaikum...
Minggu lepas, saya ada menyatakan untuk menulis mengenai kesalahan yang terdapat dalam sebuah gambar kan? Ingat lagi tak? Bagusla kalau ingat. Terdapat dua kesalahan bahasa yang digunakan. Kesalahan pertama ialah “Dari wanita untuk wanita” dan kesalahan kedua pula ialah “Bus disediakan”. Hari ini saya akan memberikan pandangan saya mengenai kesalahan kedua tersebut.


            Pada pandangan peribadi saya, percampuran kod bahasa antara bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris tersebut sepatutnya tidak berlaku terutama bagi pelajar-pelajar universiti. Penggunaan bahasa sepatutnya diteliti terlebih dahulu semasa membuat sesuatu banner kerana banner tersebut akan digantung di sekitar universiti dan sudah semestinya akan dibaca oleh orang ramai. Mungkin ada yang terlepas pandang mengenai hal tersebut, tetapi bagi pelajar bahasa dan pengkaji bahasa, mereka beranggapan bahawa perkara tersebut sangat memalukan dan menimbulkan rasa kurang senang bagi mereka.

            Saya berharap agar perkara seperti ini tidak akan berlaku lagi. Pastikan dahulu penggunaan bahasa anda sebelum anda mencetak banner atau apa sahaja yang melibatkan pembacaan orang ramai. Gunalah hanya satu bahasa sahaja agar tiada percampuran kod bahasa. Sekian sahaja untuk kali ini. Wassalam.

No comments:

Post a Comment