Thursday 25 October 2012

Dikir Barat


Assalamualaikum semua...
Hari ni saya akan menulis mengenai dikir barat. Mesti ramai yang tahu apa itu dikir barat kan? Dikir barat ni merupakan satu bentuk nyanyian yang amat popular di kawasan pantai timur, iaitu di Kelantan. Pada kali ini, saya hanya memfokuskan mengenai unsur sindiran yang menggunakan haiwan sebagai perlambangan dalam dikir barat. Terdapat pelbagai jenis haiwan yang digunakan dalam dikir barat antaranya tupai, lintah, itik, buaya dan banyak lagi. Antara penyanyi dikir barat yang popular ialah Halim Yazid dan Cikgu Naim. Cikgu Naim dilihat sangat banyak menggunakan unsur haiwan dalam lagu-lagunya berbanding Halim Yazid.
Sebagai contoh, dalam lagu ‘Anak Tupai’ nyanyian Halim Yazid, tupai merupakan seekor haiwan yang sangat handal melompat antara satu pokok ke pokok yang lain. Sesekali, tupai juga akan jatuh ke tanah. Keadaan ini sangat sesuai dijadikan simbolik kepada manusia yang bersikap angkuh dan sombong. Walau bagaimana hebat sekalipun seseorang itu, mereka tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan seterusnya menerima hukuman atas kesalahan yang mereka lakukan.
Dalam lagu ‘Itik’ dengangan Cikgu Naim pula, beliau membuat perbandingan sikap itik yang suka meninggalkan telurnya di merata-rata tempat. Berbeza dengan ayam yang akan mengeramkan telurnya sehingga telur itu menetas. Hal ini sangat jelas diperkatakan dalam lagu ini iaitu sikap manusia yang sanggup membuang anak yang baru dilahirkan di tepi parit atau longkang.
Sila dengar lagu di bawah ini untuk memahaminya dengan lebih lanjut. Semoga kita mendapat pengajaran daripada lagu-lagu ini. Sekian. Wassalam.



No comments:

Post a Comment