Saturday 13 October 2012

Ayat Perintah


Assalamualaikum semua...
            Alhamdulillah, hari ini saya diberi kesempatan sekali lagi untuk berkongsi dengan anda mengenai ayat perintah. Saya mendapat ilham untuk menulis tajuk ini kerana saya ada terbaca satu ayat yang jelas kelihatan kesalahannya semasa menjamu selera di sebuah restoran makanan segera. Lupa pula saya nak ambil gambar. Tapi tak mengapa. Saya masih ingat ayat tersebut.
Tolong jangan buang tisu ke dalam mangkuk tandas.

Sebelum itu, saya akan menerangkan mengenai ayat perintah. Ayat perintah ialah ayat yang digunakan dengan tujuan untuk menimbulkan sesuatu tindakan. Ayat ini terbahagi kepada 4 iaitu:
1)      Ayat suruhan.
2)      Ayat larangan.
3)      Ayat silaan.
4)      Ayat permintaan.
AYAT SURUHAN
Bertujuan member perintah atau arahan. Ayat suruhan juga boleh menggunakan partikel –lah untuk melembutkannya di samping menegaskan predikat.  Contoh:
1.      Engkau tunggu dia di sini.
2.      Engkau tunggulah dia di sini.
AYAT LARANGAN
Bertujuan untuk menegah seseorang melakukan sesuatu. Menggunakan kata larangan seperti jangan, usah, atau tak usah sebelum kata kerja. Boleh juga ditambah dengan partikel –lah untuk melembutkannya. Contoh:
1.      Usah dikenangkan lagi perkara yang lalu.
1.      Usahlah dikenangkan lagi perkara yang lalu.
Terdapat juga ayat larangan bersifat umum yang tidak menggunakan kata larangan. Contoh:
1.      Dilarang merokok.
2.      Ditegah berludah di sini.
AYAT SILAAN
Bertujuan untuk menjemput atau mempersilakan seseorang. Menggunakan kata silaan seperti sila atau jemput. Ayat boleh dilembutkan dengan penggunaan partikel –lah. Contoh:
1.      Sila datang ke rumah saya.
2.      Silalah datang ke rumah saya,.
AYAT PERMINTAAN
            Bertujuan untuk memohon permintaan atau pertolongan. Menggunakan kata permintaan seperti minta dan tolong. Contohnya:
1.      Minta kamu semua bertenang.
2.      Tolong hantarkan jawapan sebelum pukul 11.00 pagi.
Ayat silaan biasanya tidak membawa pengertian yang negatif sebagaimana yang terdapat dalam jenis ayat larangan. Oleh sebab itu, contoh di bawah dianggap tidak betul.
1.      *Sila jangan merokok.
2.      *Tolong jangan ambil.
3.      *Minta jangan berludah.
Ayat yang betul ialah:
1.      Jangan merokok.
2.      Jangan ambil.
3.      Jangan berludah.
Ayat larangan dapat dilembutkan dengan menggunakan perkataan harap pada bahagian hadapannya seperti:
1.      Harap jangan merokok.
2.      Harap jangan ambil.
3.      Harap jangan berludah.
Ha! Jadi anda nampakkan kesalahan ayat yang saya beri pada awal entri ini. Di harap agar anda dapat menggunakan ayat perintah ini dengan betul.

Kata Penguat


Assalamualaikum...
Apa khabar semua? Alhamdulillah. Saya sihat Cuma badan penat sikit la. Lenguh-lenguh badan ni. Mana tak lenguh. Pagi tadi ada ujian pukulan servis panjang dan servis pendek dalam kelas badminton. Petang pula ronda-ronda Tanjung Malim. Sekarang ni baru terasa kesannya. Bercakap mengenai kelas badminton, selepas ujian saya ada terdengar perbualan rakan sekelas saya.
A: Aku dah buat yang paling baik la tu, tapi tak lepas juga.
B: Ala,, kan dia tengok pukulan 5 terbaik.
            Cuba anda perhatikan perkataan yang saya tebalkan di atas. Apa yang anda rasa mengenai tajuk entri saya kali ini? Betul. Kata penguat.
Apa itu kata penguat? Kata penguat ialah perkataan yang mendahului atau mengikuti frasa atau kata adjektif dan berfungsi menguatkan maksud yang terkandung dalam kata atau frasa adjektif.
            Terbahagi kepada 3 iaitu kata penguat hadapan, belakang dan bebas.
KATA PENGUAT HADAPAN
            Terletak di hadapan frasa atau kata adjektif. Contohnya, terlalu, paling, agak, cukup, makin, dan kurang. Contoh ayat:
1.      Harga emas makin mahal.
2.      Julia merupakan pelajar yang paling pandai.
3.      Air sungai itu agak deras.
KATA PENGUAT BELAKANG
            Terletak di belakang frasa atau kata adjektif. Contohnya, sekali, benar, betul, dan nian. Contoh ayat:
1.      Laju benar Ahmad menunggang motosikal.
2.      Kelakuannya baik sekali.
3.      Indah nian permandangan di puncak bukit ini.
KATA PENGUAT BEBAS.
            Terletak di hadapan atau di belakang kata adjektif. Contohnya, amat, sangat dan sungguh. Contoh ayat:
1.      Padang itu sangat luas.
2.      Padang itu luas sangat.
Baiklah, semua dah fahamkan? Jadi, saya hendak mengakhiri tulisan pada kali ini dengan pesanan agar anda semua dapat menggunakannya dengan betul dalam kehidupan seharian. Sekian, wassalam.

senyum. tak perlu kata apa-apa.


Assalamualaikum...
Anda semua sihat? Semoga anda melalui hari-hari yang ceria. Jangan lupa senyum ye. Bukan ke senyum itu sedekah? Jadi, banyak-banyaklah kita bersedekah. Tentu ceria hidup. Walau bagaimanapun penat setelah lama bekerja, senyumlah kerana senyuman anda bukan sahaja dapat menenangkan diri sendiri, malah orang di sekeliling kita juga. Tak luak pun jika kita selalu tersenyum. Lagi orang suka adalah.

Sebenarnya, saya baru terkena dengan seorang wanita ni. Bukan sekali, tetapi dua kali. Semasa saya dan rakan-rakan hendak mengambil sijil dekan di fakulti, kakitangan yang menjaga sijil kami tiada di bilik tersebut. Yang ada hanyalah rakan sejawatannya. Dengan muka yang tiada segaris senyuman, dia hanya mengatakan bahawa rakannya keluar. Kali kedua, dengan muka yang sama juga, dia menyuruh kami menunggu di luar sebentar kerana katanya rakannya itu hanya keluar sebentar. Agak lama menunggu, kamu pun pulang kerana selepas itu kami ada kuliah lain. Masa tu, rasa terbakar juga la hati ni. Dah la cuaca agak panas waktu itu. Ditambah pula dengan cara kakitangan tersebut. Mungkin dia penat kot. Tetapi, tidak bolehkah dia mengukir sedikit senyuman pada wajah cantiknya itu? Bukan ke banyak iklan nilai-nilai murni disiarkan di kaca televisyen? Kenapa tidak dipraktikkan. Rakyat Malaysia kan penuh dengan nilai-nilai murni. Erm, takpe la. Semoga dia akan berubah. Insyaallah.
Jadi rakan-rakan sekalian, senyumlah selalu ye. Baru berseri-seri wajah tu. Apa orang kata? Awet muda gitu. Hehe... Baiklah, kita jumpa lagi ye. Ingat! Senyum selalu. Wassalam.

Friday 12 October 2012

Jom Belajar Tanda Baca


Assalamualaikum...

            Sihat tak semua pembaca blog saya ni? Harap-harap sihat la ye.  Erm, anda semua nak tahu, semasa saya berada dalam kelas kajian manuskrip, saya dapati penggunaan tanda baca dalam manuskrip-manuskrip lama ini sangat kurang. Ada juga manuskrip yang tiada tanda baca. Jenuhlah saya dan rakan-rakan cuba membaca dan mengelaskan ayat-ayat tersebut dalam bentuk ayat lengkap. Jika hasil tulisan pada masa sekarang, kita mudah untuk membaca sesuatu penulisan itu kerana terdapat tanda nokhtah yang menandakan pengakhiran sesuatu ayat. Jadi, terlintas dalam fikiran saya untuk menulis mengenai tanda baca untuk entri blog kali ini. Jom kita lihat jadual di bawah.

TANDA BACA
FUNGSI
Titik/Nokhtah (.)
1.      Melengkapkan ayat.
·         Abu budak baik.
2.      Kependekan nama.
·         U.T.M
3.      Selepas setiap nombor senarai tanpa tanda kurung.
·         1. Jangan tidur di dalam surau.
4.      Memisahkan ringgit dan sen.
·         RM 22.50
5.      Menunjukkan tanda perpuluhan.
·         99.9 peratus
6.      Tanda berhenti.
·         Pisahkan.
7.      Menulis tarikh.
·         16.11.1990
Koma (,)
1.      Tanda berhenti sekejap dalam penulisan.
·         Untuk berjaya, seseorang itu perlu gigih berusaha.
2.      Menggantikan kata hubung yang digugurkan.
·         Beliau mempunyai sikap yang tegas, berani dan adil.
3.      Menunjukkan angka ribu dan juta.
·         100,000
4.      Memisahkan tempat atau bulan daripada tahun.
·         Dia tinggal di Kluang, Johor.
5.      Menandakan pengguguran sesuatu ubsur di dalam ayat.
·         Ayah suka menonton berita, ibu pula, drama bersiri.
6.      Digunakan selepas penanda wacana di permulaan ayat.
·         Walau bagaimanapun, dia akan terus berusaha.
7.      Memisahkan bahagian yang bertentangan maksudnya dalam satu ayat.
·         Saya menyuruh kamu buat latihan, bukan buat bising.
 
Sempang (-)
1.      Menulis kata ganda.
·         Bukit-bukau
2.      Merangkaikan huruf besar dengan huruf kecil.
·         anti-Amerika
3.      merangkaikan ke dengan angka.
·         ke-2
4.      menunjukkan tahun dengan akhiran –an.
·         Tahun 70-an
5.      Menunjukkan perkataan yang terputus.
·         Dia terkejut apabila diberitahu bapanya bahawa ibu-
nya pengsan.
Titik bertindih (:)
1.      Menyenaraikan sesuatu perkara.
·         Para peserta diingatkan supaya membawa barang-barang ini: pakaian, lampu picit, tuala, dan sabun.
2.      Memisahkan surah dan ayat.
·         Surah 6:18
3.      Menandakan masa
·         Masa terpantas pelari jarak jauh itu ialah 1:04:43
4.      Menulis nisbah.
·         1:100
Koma bertindih (;)
1.      Sebagai unsur kaitan antara dua ayat.
·         Di perpustakaan, Mei Ling membaca surat khabar; rakan-rakannya membuat ulang kaji.
Tanda soal (?)
1.      Digunakan pada akhir ayat tanya.
·         Kamu sudah makan?
Tanda seru (!)
1.      Digunakan pada akhir ayat seru.
·         Wah, cantiknya baju kamu!
2.      Digunakan pada akhir ayat suruhan, silaan, permintaan dan larangan yang mengundang unsur perasaan,
·         Keluar dari bilik ini!
Tanda petik (“...”)
1.      Menunjukkan cakap ajuk.
·         Ani berkata kepaa ibunya, “Ibu, Ani lapar”.
2.      Menonjolkan sesuatu kata atau frasa dalam ayat.
·         Para remaja suka menggunakan kata “cun”.
3.      Menunjukkan judul atau tajuk sesuatu.
·         Sajak “Gadis Kecil” ditulis oleh Osman Awang.
4.      Menunjukkan kata pinjaman.
·         Gambar itu sudah saya “upload” dalam blog.
Tiga titik (...)
1.      Menunjukkan bahagian yang tidak lengkap atau digugurkan.
·         Pada suatu hari, saya ...

 

            Di harap agar kalian semua dapat menggunakan tanda baca yang betul dalam apa jua bentuk penulisan. Sekian sahaja untuk kali ini. Wassalam.

Stilistik?


Assalamualaikum para pembaca blog ini...
            Anda tahu tak apa itu stilistik? Alah, gaya bahasa la... Ha. Dah ingat kan? Sebenarnya, baru-baru ini, saya sempat membaca sebuah novel yang agak menarik. Sebab apa saya katakan novel tersebut agak menarik? Sebab banyak unsur stilistik yang digunakan oleh penulis yang mampu menarik minat pembaca untuk mengetahui kesudahan ceritanya. Jadi, kali ini saya mahu berkongsi dengan anda mengenai teori stilistik, tetapi hanya secara umum.
            Terdapat 2 strategi dalam teori stilistik iaitu aspek skema dan majaz. Dalam kedua-dua strategi ini pula, terdapat 4 pecahan bagi strategi skema dan 5 pecahan bagi strategi majaz. Untuk memudahkan anda memahaminya, saya bahagikan strategi ini menggunakan jadual.
SKEMA
MAJAZ
Skema Seimbang (Perubahan bentuk atau susunan sesuatu perkataan secara seimbang yang menghasilkan kesan makna yang berbeza).
·         Paralelisme, antitesis dan isokolon.
Majaz Pertautan (Hubungan pertautan makna, sama ada yang bersifat simbolik, perumpamaan atau tamsilan).
·         Periprasis, sinekdot, alusi, eufemisme, disfemisme, pleonasme, dan metonimi.
Skema Perulangan (Perulangan kata atau frasa yang menghasilkan kesan nada atau bunyi yang puitis, berirama atau pelbagai).
·        Anafora, epistrop, anadiplosis, poliptoton, epanalepsis, klimaks, antimetabole, asonansi, kiasmus dan aliterasi.
Majaz Perbandingan (Penggunaan unsure bahasa yang bersifat membandingkan dua hal yang pada hakikatnya berlainan atau yang sengaja dianggap sama).
·         Metafora, simile, dan personifikasi.
Skema Pengguguran (Memberi kesan keunikan dan kepelbagaian gaya bahasa).
·         Elipsis, asindeton, dan polisindeton.
Majaz Pertentangan (Penggunaan kata atau frasa yang saling bertentangan dari segi makna, sama ada secara simbolik, tersurat atau tersirat dalam struktur ayat yang sama atau yang berhubungan).
·        Hiperbola, ironi, oksimoron, dan litoses.
Skema Ragaman (Manipulasi perkataan atau frasa yang tidak dapat dihimpunkan dalam salah satu kumpulan skema disebabkan kepelbagaian bentuk dan penyusunan ayat yang mencetuskan kesan yang berbeza).
·        Umum-khusus, khusus-umum, enumerasi, abstrak-konkrit, dan konkrit-abstrak.
Majaz Ragaman (Penggunaan strategi retorik yang tidak digolongkan dalam kategori majaz yang sudah dibincangkan kerana kepelbagaian bentuk dan struktur kemajaziannya).
·        Simetri, onomatopia, antimeria, ekslamasi, paronomasia, silepsis, dan antanaklasis.
-
Majaz Melayu (Cara orang Melayu memanipulasi bahasa secara kiasan melalui bahasa lisan atau tulisan untuk menyampaikan sesuatu idea, fikiran atau perasaan mereka).
·        Pantun, pepatah, bidalan, tamsilan, peribahasa, dan simpulan bahasa.
 
            Baiklah, rasanya sampai di sini dahulu untuk entri blog kali ini. Jumpa lagi... Wassalam.