Tuesday 23 October 2012

Kata Penguat Adjektif (Dialek Kedah)


Assalamualaikum…
Petang tadi, saya dan rakan-rakan pergi membeli makanan di sebuah gerai. Dalam perjalanan pulang, tiba-tiba salah seorang daripada rakan saya berkata “manis melecaihnya air ni”. Saya yang hamper dengannya terpinga-pinga. ‘Benda apa kau sebut tadi tu?’ saya bertanya. Barulah saya memahami apa yang dia kata sebentar tadi. Rupa-rupanya ‘manis melecaih’ bermaksud sangat manis.
Sudah banyak kali saya mendengar mengenai kata penguat adjektif dialek Kedah ni, namun baru tergerak hati ini untuk menulis mengenainya. Lihat contoh-contoh yang saya pernah dengar mengenai kata penguat adjektif dalam dialek Kedah di bawah ini.
Kata Penguat Adjektif
Makna / Huraian
Manis melecaih
Makanan yang sangat manis
Besaq gedabak
Sangat besar
Sejuk gedi
Sejuk sangat-sangat
Tawaq hebiaq
Makanan yang tawar atau yang tiada rasa
Merah ang
Merah terang
Panas lit-lit
Sangat panas. Kebiasaannya digunakan pada waktu tengah hari
Hitam merelit
Hitam berkilat
Masin piaang
Makanan yang sangat masin
Kecik konet
Fizikal yang sangat kecil
Tinggi merenjong
Keadaan fizikal yang sangat tinggi

Banyak lagi kata penguat adjektif yang terdapat dalam dialek Kedah. Macam-macam perkara baru yang saya ketahui semasa mengkaji mengenai dialek Kedah ini. Seronok rasanya apabila kita mengetahui serba sedikit mengenai bahasa dan budaya masyarakat lain. Wassalam.

1 comment:

  1. Watch Videos at YouTube (video games)
    Watch Videos of Videos at YouTube (game): Watch videos on YouTube, youtube convert to mp3 Apple and Google Play. Video Tutorial: YouTube Tutorials for Videos. Watch Videos on YouTube

    ReplyDelete